Fleur de Lys massage voor de vrouw

Bedankt!
Uw bericht is verstuurd.
Helaas!
Er is iets misgegaan, probeer het alstublieft opnieuw.

U bent hier:

  1. Blessure-preventie

Blessure preventie


Voorkomen is beter dan genezen. Daar is iedereen het over eens. U kunt zelf veel doen om blessures te voorkomen.

Altijd een warming-up

Een goede warming-up bestaat uit inlopen, dynamische rekoefeningen en inspelen.

Inlopen (5-10 minuten)

  • Rustige looppas (2-3 minuten)
  • Kleine passen
  • Voeten goed afwikkelen
  • Armen ontspannen meebewegen
  • Bij voorkeur ook andere dynamische oefeningen zoals: huppelen, zijwaartse passen en armzwaaien

Dynamische rekoefeningen

Er zijn twee soorten rekoefeningen: statisch en dynamisch ('verend'). Voor een training of wedstrijd kunt u het beste dynamisch rekken.

Voor deze rekoefeningen geldt:

  • Rek de spier met een verende beweging zonder te forceren
  • Herhaal deze verende beweging gedurende enkele seconden
  • Ontspan daarna langzaam zowel links als rechts uit
  • Herhaal alle oefeningen 2-3 keer met korte pauzes

Het is verstandig om in ieder geval de schouder-, onderarm-, kuit- en bovenbeenspieren te rekken. Weet u niet goed welke oefeningen hiervoor geschikt zijn? Bel dan gerust voor advies.

Altijd een cooling-down

De cooling-down wordt na het sporten ten onrechte vaak vergeten. Jammer, want voor je lichaam is de cooling-down van groot belang. Zorg dat je bij een cooling-down in koud weer warme kleding aantrekt om te snelle afkoeling te voorkomen.

Een goede cooling-down

  • Bestaat afwisselend uit rekken en bewegen
  • Duurt 5 tot 10 minuten
  • Begint en eindigt met een rustige loop- op dribbelpas

Voor de cooling-down kunt u dezelfde rekoefeningen doen als bij de warming-up.

Zorg voor de juiste techniek

Een ander manier op blessures te voorkomen is een juiste techniek. Vraag uw trainer/coach om advies. Heeft u toch een blessure opgelopen, maak dan een afspraak voor advies en juiste behandeling.

SCAS gecertificeerd NGS
"Your way to balance"